Благовіщенська міська територіальна громада

Голованівського району Кіровоградської області

Фонд соціального страхування інформує

Реформа лікарняних: українці оформили понад 4,5 млн електронних документів

14.01.2022

Від початку реформи електронних листків непрацездатності українці понад 4,5 млн разів скористались новою послугою. Таку цифру повідомляють у Пенсійному фонді України. Водночас, згідно даних МОЗ, в електронній системі охорони здоров’я було створено більше 6 млн медичних висновків про тимчасову непрацездатність, на підставі яких для працевлаштованих українців формуються е-лікарняні.

Зауважимо, реформа спростила процес оформлення лікарняних. Більше не потрібно збирати підписи і печатки на бланку, передавати документ роботодавцю чи навіть знов іти до лікарні за заміною документу, якщо при оформленні лікарняного була допущена помилка.

Тепер неточності при створенні лікарняних трапляються рідше, адже лікар самостійно не вносить інформацію про пацієнта. Усі необхідні дані підтягуються автоматично. Водночас, у випадку, якщо при укладенні декларації із сімейним лікарем було допущено помилку в ПІБ, яка продублювалась у лікарняному (наприклад, пропущено букву), Фонд соціального страхування України прийме такий е-лікарняний на оплату без необхідності здійснювати заміну, аби незначні помилки не призводили до уповільнення виплат допомог.

Що робити, якщо у вашому е-лікарняному є незначна помилка в ПІБ, за посиланням.

Дізнатись, коли оплатять е-лікарняний, можна онлайн – інформація про стан фінансування лікарняних і декретних допомог щоденно оновлюється тут https://t.me/socialfund. Дата фінансування прямо залежить від дати, коли роботодавцем було подано заяву-розрахунок за відповідним е-лікарняним.

Е-лікарняні з незначними помилками в ПІБ приймаються Фондом до оплати

22.12.2021

Трапляється, що ім’я в е-лікарняному несуттєво відрізняється від паспортних даних – пропущена буква у прізвищі, відсутній апостроф, Євгенівна замість Євгеніївна тощо. Це означає, що була допущена помилка при укладенні декларації із сімейним лікарем – дані з декларації вносяться до реєстру пацієнтів та використовуються при створенні медичних висновків, на підставі яких формуються е-лікарняні.

Сьогодні саме інформація з реєстру пацієнтів використовується для відображення на «лицьовому боці» електронного лікарняного – тобто тій його частині, яка відображається працівнику та роботодавцю в їх кабінетах на вебпорталі Пенсійного фонду.

Наразі фахівці вже працюють над тим, аби в е-лікарняному пріоритетно відображались ті дані застрахованої особи, які наявні в Державному реєстрі застрахованих осіб, а не реєстрі пацієнтів – це допоможе уникнути більшості помилок невідповідності ПІБ.

Однак доки таке оновлення напрацьовують, Фонд соціального страхування України приймає е-лікарняні до оплати попри наявні неточності, аби незначні помилки не призводили до уповільнення виплат допомог.

Водночас важливо, аби при оформленні заяви-розрахунку за такими лікарняними роботодавець вказав правильні ідентифікаційні дані свого працівника, зазначені в ДРЗО. Якщо помилка в ПІБ, наявна в е-лікарняному, буде продубльована також і в заяві-розрахунку, це призведе до невідповідностей в автоматизованому процесі верифікації.

Але найкраще – завчасно перевірити правильність написання свого ПІБ у декларації із сімейним лікарем та за потреби внести зміни. Адже якщо помилок в декларації буде багато, е-лікарняний не створиться – невідповідність ідентифікаційних даних є найчастішою причиною, чому для застрахованої особи може не бути сформовано лікарняний.

З’ясувати, коли оплатять е-лікарняний, можна онлайн – інформація про стан фінансування лікарняних і декретних допомог щоденно оновлюється у телеграм-каналі https://t.me/socialfund. Щоб зорієнтуватись у стані фінансування, потрібно знати точну дату подання роботодавцем заяви-розрахунку за е-лікарняним – саме від неї залежить дата виплати допомоги.

 

 

ОПЛАТА Е-ЛІКАРНЯНОГО СУМІСНИКА: 5 ЗОЛОТИХ ПРАВИЛ

Питання про оплату е-лікарняних сумісникам нині дуже актуальне. Адже це питання начебто визначено нормативними актами, але є певні неузгодженості та й на практиці це просто не реалізовано.

Сформований листок непрацездатності надсилається страхувальникам, з якими застрахована особа перебуває у трудових відносинах (за основним місцем роботи та за сумісництвом) через кабінет страхувальника на веб-порталі електронних послуг ПФУ (п. 2 р. ІІ Порядок  видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності, затверджений наказом МОЗ від 17.06.2021 № 1234, далі – Порядок № 1234). Так звучить норма, проте на практиці зовсім інша ситуація.

Так, у вересні 2021 р. роботодавці не отримували е-лікарняні за основним місцем роботи працівників, натомість їх отримали роботодавці за сумісництвом. При цьому взяти до роботи їх не могли  ні перші, ні другі.

У жовтні (так само було і в червні–серпні 2021 р.) е-лікарняних знову не бачать страхувальники на роботі за сумісництвом. Звісно, проблеми немає у тих страхувальників-роботодавців, у яких працюють внутрішні сумісники.

Тож акцентуємо увагу, яких правил слід дотримуватися роботодавцям, які не отримують е-лікарняні сумісників, до вирішення цієї проблеми.
  

1. Копія роздруківки е-лікарняного, засвідчена  керівником підприємства з основного місця роботи, не є підставою для призначення матзабезпечення суміснику

У разі роботи за сумісництвом, за трудовим договором (контрактом) одночасно із здійсненням підприємницької чи іншої діяльності підставою для призначення допомоги є копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи (ч. 1 ст. 31 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від  23.09.1999 № 1105-XIV, далі – Закон № 1105). Звісно, у дану норму потрібно внести зміни, проте поки що ніхто навіть не збирається цього робити.

Для паперових листків непрацездатності ця норма актуальна, а для е-лікарняних – ні. Фонд соцстраху у листі-роз’ясненні від 27.07.2021 № 03/С-619з-798 теж зазначив: надавати за місцем роботи за сумісництвом копію листка непрацездатності, засвідчену підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи не потрібно.

Отже, копія роздруківки е-лікарняного не є підставою для призначення матзабезпечення суміснику.
  

2. Сумісник може надати роботодавцю витяг з Електронного реєстру листків непрацездатності, який отримується у органах ПФУ

Якщо е-лікарняного сумісника немає в електронних кабінетах страхувальників листків непрацездатності, застрахована особа має можливість підтвердити факт своєї тимчасової непрацездатності витягом з ЕРЛН, виданого територіальними органами ПФУ в паперовій формі для кожного роботодавця окремо (п. 16 Порядку організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього, затвердженого постановою КМУ від 17.04.2019 № 328).

На це вказує і Фонд соцстраху у листі-роз’ясненні від 27.07.2021 № 03/С-619з-798. Як правило, спеціалісти Фонду під час опрацювання заяви-розрахунку перевіряють наявність е-лікарняних у електронних кабінетах страхувальників і можуть затребувати копію такого витягу (якщо його все ж вдалося отримати). 
  

3. Без довідки про середню зарплату з основного місця роботи – лікарняні не нараховуються!

Страхові виплати та оплата перших п’яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів роботодавця здійснюються на підставі копії виданого в установленому порядку листка непрацездатності, засвідченої підписом керівника і скріпленої печаткою за основним місцем роботи, та довідки про середню заробітну плату за основним місцем роботи. Якщо особа працює на кількох роботах за сумісництвом, додатково додаються довідки про середню заробітну плату за місцями роботи за сумісництвом» (п. 30 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою КМУ від 26.01.2001 № 1266). 

Отже, підставою для оплати е-лікарняного сумісника є його наявність в кабінеті відповідного страхувальника (чи отриманий у ПФУ паперовий витяг з ЕРЛН) і надана сумісником довідка про середню зарплату з основного та інших місць роботи.
  

4. Сумісник хворів, а е-лікарняний відсутній у кабінеті страхувальника: період тимчасової непрацездатності не можна оплачувати як робочі дні!

Якщо працівник дійсно працював у період хвороби, то підстави для оплати е-лікарняного немає. Проте рішення про відмову в оплаті листка непрацездатності має прийняти комісія з соціального страхування підприємства.

А якщо підприємство вирішило оплатити період тимчасової непрацездатності через відсутність е-лікарняного (працівник дійсно хворів), то воно допускає одразу кілька порушень.

Які порушення у цьому випадку може знайти інспектор праці під час перевірки?

По-перше, відсутність достовірного обліку роботи (робочого часу), що є порушенням ч. 2 ст. 30 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.1995 № 108/95-ВР.

По-друге, маємо низку порушень Закону № 1105, які підлягають контролю, що в видно з уніфікованої форми акту перевірки, затвердженої наказом Мінекономіки від 27.10.2020 № 2161.

Зокрема, у цьому випадку не буде забезпечено право застрахованої особи на отримання матзабезпечення у разі настання страхового випадку; не буде нарахована допомога по тимчасовій непрацездатності нарахована відповідно до Порядку № 1266 і ч. 4 ст.19 Закону № 1105; не будуть оплачені перші п’ять днів непрацездатності за рахунок підприємства.

Звісно, за кожне таке порушення загрожує фінансовий штраф у розмірі всього лиш мінімальної зарплати, проте таких порушень може бути кілька й тоді сума штрафу стане суттєвою.

5. Дату надходження е-лікарняного і факт ненадання сумісником довідки про середню зарплату з основного місця роботи варто зафіксувати

Для того, щоб убезпечити себе від претензій контролерів варто:

·         вести облік лікарняних у журналі чи електронній формі, де фіксувати дату надходження е-лікарняного в кабінет страхувальника, дату закриття й дату готовності до оплати;

·         зафіксувати у службовій записці працівника бухгалтерії на ім’я керівника (у відповідному протоколі комісії соцстраху) факт ненадання сумісником довідки про середню зарплату з основного та інших місць роботи. Адже комісія соцстраху з вини працівника може пропустити 10-денний термін, а  бухгалтерія без довідки не зможе нарахувати лікарняні.

 

Е-лікарняні сумісників з'являться в кабінетах роботодавців: особливості оформлення заяви-розрахунку

21.12.2021

Відсьогодні в особистих кабінетах роботодавців почали з’являтись електронні лікарняні їх працівників за сумісництвом, створені з 01 жовтня по 20 грудня. Через великий обсяг, відображення всіх е-лікарняних відбувається поступово і займе трохи часу, однак багато роботодавців уже можуть приступити до призначення за ними допомог від Фонду соціального страхування України.

Раніше електронні лікарняні, попри надходження за основним місцем роботи, в кабінетах роботодавців за сумісництвом не відображались. Це призводило до неможливості призначити матеріальне забезпечення поза основним місцем роботи, адже був відсутній електронний документ, який є для цього підставою.

Особливістю електронних лікарняних сумісників є те, що в їх роботодавців за сумісництвом відображається не е-лікарняний безпосередньо, а його цифрова копія. Вона відрізняється від оригінального документу порядковим номером копії, який додається до унікального номеру е-лікарняного.

Наприклад, е-лікарняний з унікальним номером ХХХХХХ-ХХХХХХХХХХ-Х буде відображено так за основним місцем роботи і в особистому кабінеті застрахованої особи. Однак в кабінеті роботодавця за сумісництвом до нього через крапку буде додано порядковий номер копії: ХХХХХХ-ХХХХХХХХХХ-Х.1. Якщо в працівника декілька роботодавців за сумісництвом, цифра після крапки буде зростати за порядком (.2 і далі).

Зазначена цифра є технічною інформацією про те, що це копія електронного лікарняного, а застрахована особа працює в роботодавця за сумісництвом.

Номер копії не є складовою частиною унікального номеру е-лікарняного – тож при формуванні заяви-розрахунку для працівників за сумісництвом необхідно вказувати номер їх лікарняного до знаку крапки.

Детальніше про номер е-лікарняного та його складові за посиланням.

Тож, якщо у вашому кабінеті на вебпорталі Пенсійного фонду вже є е-лікарняні сумісників, ви можете розпочати призначення допомог по тимчасовій втраті працездатності і по вагітності та пологах. Зверніть увагу, якщо ви вже призначили працівникам за сумісництвом допомоги за відповідні періоди непрацездатності (наприклад, на підставі паперового лікарняного), е-лікарняний брати до роботи не потрібно.

Лікарняні по непрацездатності внаслідок алкогольного сп'яніння не оплачуються

09.12.2021

За час лікування захворювань і травм Фонд соціального страхування України компенсує працівникам втрачений заробіток. Однак, якщо непрацездатність настала внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп’яніння або пов’язаних з ним дій, допомога за таким лікарняним не надається.

Підставою для відмови в наданні допомоги по тимчасовій непрацездатності є відмітка про виявлене сп’яніння – вона передбачена як в паперовому, так і електронному лікарняному. Її зробить лікуючий лікар після проведення необхідних досліджень (якщо для них будуть підстави) – за результатами буде визначено наявність в організмі пацієнта алкоголю (наркотичних засобів чи токсичних або отруйних речовин) та ступінь сп’яніння.

Відмітка про сп’яніння в е-лікарняному означає не лише факт виявлення алкоголю чи інших речовин в організмі людини, але й свідчить, що лікар встановив причинно-наслідковий зв’язок між сп’янінням і отриманими травмами (захворюванням). Остаточне рішення про призначення або відмову в призначенні допомоги приймає комісія із соціального страхування підприємства.

Однак, оскільки електронний лікарняний створюється у перший день непрацездатності, на момент його формування ще можуть бути неготові результати відповідних досліджень. Тоді відмітка про сп’яніння часто вказується лише в другому е-лікарняному, а первинний її не містить.

У такому разі необхідно орієнтуватись на номер страхового випадку – оплаті не підлягають усі лікарняні, видані в межах одного страхового випадку, навіть якщо відмітка про сп’яніння наявна лише в одному з них.

Номеру страхового випадку відповідають перші цифри загального номеру е-лікарняного до знаку дефісу. Докладніше про номер електронного лікарняного і його складові: https://www.facebook.com/SocialFundUA/posts/4384206641707848.

Е-лікарняні стають готовими до сплати на восьмий день після дати свого закриття, тож навіть якщо позначка щодо сп’яніння з’явиться лише в другому лікарняному, комісія зможе призначити допомогу за первинним листком із врахуванням цієї інформації. Водночас, розробники вже працюють над застосуванням позначки про сп’яніння до всіх е-лікарняних у межах одного страхового випадку.

Зверніть увагу, сп’яніння є частою причиною травм і набутих захворювань. А серед працівників, які в стані сп’яніння приступають до роботи, спостерігається високий рівень смертельного травматизму. Навіть невисокий вміст алкоголю у крові, який не має явних зовнішніх ознак, викликає зменшення швидкості рухових реакцій, знижує працездатність і уважність, прискорює стомлюваність.

У номері е-лікарняного збільшується кількість знаків - це не впливає на формування заяви-розрахунку

26.11.2021

З початку впровадження в Україні електронних лікарняних їх вигляд набув суттєвих змін – збільшився доступний для перегляду обсяг інформації, з’явились додаткові позначки і змінились різновиди статусів. А розмір унікального номеру е-лікарняного, який раніше складався з 12 знаків, не лише збільшився до 19, починаючи з жовтня, але й продовжує рости.

Розповідаємо, з чого складається номер е-лікарняного, та як його елементи можуть допомогти в призначенні допомоги.

● Номер електронного лікарняного – це унікальний номер, який має складну структуру та ніколи не повторюється. Він відрізняється від номеру медичного висновку, на підставі якого сформується лікарняний, та надійде працівнику в повідомленні від Пенсійного фонду (якщо в його особистому кабінеті вказано контактний номер телефону).

● Раніше номер е-лікарняного складався з двох частин: 10 знаків порядкового номеру та номеру версії після дефісу. Однак у жовтні до структури номеру додали ще одну частину – номер випадку непрацездатності. Це зробили, аби різні лікарняні, які складають один страховий випадок, було легше ідентифікувати.

● Тож тепер унікальний номер листка непрацездатності генерується у такому форматі: номер випадку непрацездатності - порядковий номер листка непрацездатності - номер його версії:

Номер випадку непрацездатності. Цей номер співпадатиме для всіх лікарняних, сформованих у межах одного страхового випадку. Він допоможе визначити, є е-лікарняний первинним чи продовженням.

Порядковий номер листка непрацездатності. Основна частина номеру е-лікарняного, яка відрізняється в кожному листку непрацездатності.

Номер версії. Позначається цифрою «1» при створенні нового листка та при створенні листка як продовження. Номер збільшується за порядком («2», «3» та далі) при внесенні кожної зміни до листка непрацездатності на підставі медичного висновку – наприклад, якщо е-лікарняний закриють раніше передбаченого строку у зв’язку з одужанням, або скоротять строк його дії через початок іншого страхового випадку. Будьте уважні – номер версії не пов’язаний із тим, чи є лікарняний продовженням.

● Кожна з трьох складових номеру е-лікарняного є його невід’ємною частиною, тож при призначенні матеріального забезпечення і оформленні заяви-розрахунку номер потрібно вказувати повністю.

● Сьогодні більшість номерів е-лікарняних складаються з 19 знаків, враховуючи дефіси: ХХХХХХ-ХХХХХХХХХХ-Х.

● Однак кількість знаків не є сталою. Поступово номер е-лікарняного збільшується, коли зростає число страхових випадків. Так, уже є електронні лікарняні, номер яких складається з 20 знаків, оскільки номер страхового випадку семизначний.

● Збільшення кількості цифр у номері е-лікарняних не впливає на формування заяв-розрахунків – працювати з електронними лікарняними потрібно як і раніше.

Детально про те, як правильно оформити заяву-розрахунок за е-лікарняним: http://www.fssu.gov.ua/control/main/uk/publish/article/978027.

 


Фахівці Фонду відповіли на питання бухгалтерів і роботодавців щодо роботи з е-лікарняними

 

Як подати заяву-розрахунок, якщо в ПІБ працівника в е-лікарняному є помилка, за якими даними визначати страховий стаж, як оплачувати лікарняні по догляду за дитиною тривалістю понад 14 днів і чи можна продовжити е-лікарняний паперовим?

Ці та інші питання обговорили на консультаційній нараді, проведеній Федерацією роботодавців України для бухгалтерів і фінансових директорів підприємств. Від Фонду соціального страхування України участь у заході взяли заступниця директора виконавчої дирекції Фонду Владислава Хижняк, начальниця управління страхових виплат і матеріального забезпечення Світлана Зарубіна, заступниця начальника управління – начальниця відділу медичної експертизи Марина Біляєва, а також заступник начальника відділу матеріального забезпечення Артур Чередник.

Щодо визначення страхового стажу для розрахунку суми допомоги за лікарняним

Допомога по тимчасовій втраті працездатності покликана компенсувати працівнику втрачений за час лікування заробіток. Її розмір залежить від середньоденного доходу і тривалості страхового стажу – сума допомоги складе від 50% середньої зарплати (якщо стаж до 3-х років) і до 100% (якщо стаж понад 8 років).

Для визначення страхового стажу, якщо застрахована особа працює на одному підприємстві менше 8 років, можуть використовуватись такі відомості:

– додаток 4 «Форма ОК-5»;

– додаток 5 «Форма ОК-7»;

– додаток 9 «Дані про трудовий та страховий стаж»;

– трудова книжка.

Якщо працівник почав трудову діяльність у 2016 році та пізніше, достатньо врахувати дані з додатку 9. Це пов’язано з тим, що з 01.01.2016 для платників єдиного внеску було запроваджено однакову ставку єдиного внеску в розмірі 22%. Тож, починаючи з цієї дати, страховий стаж за страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та за пенсійним страхуванням співпадають.

Однак до цього періоду страхові стажі можуть мати відмінності, тож використовувати дані з додатку 9 потрібно з обережністю, наголошує начальниця управління страхових виплат і матеріального забезпечення ВД ФССУ Світлана Зарубіна. Період страхового стажу з 01.01.2011 по 01.01.2016 необхідно обчислювати з використанням довідок «Форма ОК-5» або «Форма ОК-7», а також даних про трудову діяльність, зазначених у трудовій книжці. А період страхового стажу до 2011 року – на підставі трудової книжки.

Водночас, завдяки роботі Пенсійного фонду по цифровізації трудових книжок, після її завершення визначення страхового стажу суттєво спроститься.

Як діяти, якщо наявні невідповідності ПІБ у реєстрі застрахованих осіб та е-лікарняному?

Інформація щодо пацієнта завантажується з реєстру пацієнтів у медичний висновок автоматично і співпадає з даними, зазначеними у декларації із сімейним лікарем. Тож ідентифікаційні дані застрахованої особи в е-лікарняному будуть тотожні саме даним, зазначеним у реєстрі пацієнтів. Однак, якщо ці дані не співпадуть із даними у реєстрі застрахованих осіб – е-лікарняний може не створитись, або створитись із помилкою в ПІБ. Саме тому працівникам важливо завчасно перевірити правильність внесення інформації і оперативно повідомляти лікаря і роботодавця про всі зміни.

Однак, якщо помилка все ж сталася, і е-лікарняний містить несуттєві відмінності у написанні ПІБ із даними у реєстрі застрахованих осіб (наприклад, Наталя і Наталія, пропущенні букви тощо), роботодавці можуть подати заяву-розрахунок попри неточності.

Раніше подібні невідповідності при прийнятті Фондом заяв-розрахунків автоматично підсвічувались як помилки, тож у окремих випадках заява могла бути відхилена. Однак, аналізуючи зворотній зв’язок від страхувальників, Фонд соціального страхування України вже вніс зміни до програмних засобів, аби незначні неточності не приводили до уповільнення виплати допомог від Фонду.

Як нараховувати допомоги за е-лікарняними по догляду за дитиною тривалістю понад 14 днів?

Надання допомоги з тимчасової непрацездатності по догляду за хворою дитиною віком до 14 років здійснюється за весь період, протягом якого дитина за висновком лікаря потребує догляду, але не більше 14 календарних днів. А в разі стаціонарного лікування – за весь час перебування застрахованої особи в стаціонарі разом із хворою дитиною. Цей вид допомоги фінансується за кошти Фонду соціального страхування України з першого дня.

Однак наявні окремі випадки, коли е-лікарняний з цієї причини непрацездатності створюється на тривалість понад 14 календарних днів попри амбулаторне лікування. У таких випадках комісія з соціального страхування підприємства при розгляді е-лікарняного має звернути увагу на заклад, лікарем якого було створено медичний висновок – є він амбулаторно-поліклінічним, чи забезпечує стаціонарне лікування. Якщо в комісії достатньо інформації для встановлення, що лікування дитини здійснювалось в амбулаторних умовах, вона може відмовити в призначенні матеріального забезпечення за період понад 14 календарних днів. Якщо такої інформації недостатньо, для коректного призначення допомоги необхідно звернутись до відділення Фонду соціального страхування України для здійснення перевірки правильності оформлення медичного висновку.

Зверніть увагу, відповідно до діючого порядку, медичний висновок за категорією «Догляд за хворою дитиною» в амбулаторних умовах може створюватись на максимальний термін 14 календарних днів в межах одного страхового випадку. У разі продовження потреби догляду за хворою дитиною при її амбулаторному лікуванні понад 14 днів, нормативно-правовими актами передбачено видачу лікарем довідки за формою № 095-2/о про тимчасове звільнення від роботи по догляду за хворою дитиною.

Чи може лікар відкрити е-лікарняний без особистого огляду пацієнта?

На початку пандемії було запроваджено можливість відкриття лікарем листка непрацездатності на підставі телефонної розмови із пацієнтом. Однак після чисельних повідомлень про зловживання із боку пацієнтів, така норма була скасована. Тож наразі лікар має провести особистий огляд пацієнта для створення йому медичного висновку, за яким автоматично сформується електронний лікарняний.

Враховуючи наведені бухгалтерами під час консультаційної наради випадки, наявні ситуації, коли застраховані особи вважали початком свого лікарняного день запису на прийом до лікаря, який передував фактичному огляду. Тож працівникам важливо пам’ятати, що телефонна розмова із спеціалістом рецепції лікарні при записі на прийом до лікаря не є експертизою його непрацездатності. Початок непрацездатності може зафіксувати виключно лікар під час особистого огляду – саме цей день буде першим днем е-лікарняного.

У який термін потрібно призначити допомогу за е-лікарняним?

Процедура, а також строки призначення допомог за е-лікарняними не змінились – як і раніше, призначити працівнику матеріальне забезпечення необхідно упродовж 10 календарних днів з дати видачі лікарняного, ще 5 робочих днів відведено для формування заяви-розрахунку. Водночас, дата видачі паперового і е-лікарняного відрізняються.

Датою видачі для електронних листків непрацездатності вважається восьмий день після дати закриття, яка зазначена в документі. А для е-лікарняних по вагітності та пологах – восьмий день після дати відкриття.

Тож 10 днів на призначення матеріального забезпечення починають рахуватись саме з дати видачі е-лікарняного, тобто з восьмого дня після дати його закриття (або дати відкриття для е-лікарняних по вагітності та пологах).

Як перетинаються періоди тимчасової непрацездатності в різних е-лікарняних?

Період непрацездатності працівника визначається в медичному висновку та відображається в е-лікарняному. Однак, якщо до електронної системи охорони здоров’я надходить інший медичний висновок, і періоди непрацездатності перетинаються, тривалість е-лікарняних може бути скорочена.

Є три найчастіші причини скорочення:

1) коли новий медвисновок створено в межах одного випадку непрацездатності;

2) коли новий медвисновок не пов’язаний із попереднім, але засвідчує непрацездатність в межах тієї ж категорії;

3) коли новий медичний висновок засвідчує початок іншого страхового випадку з іншої категорії причин непрацездатності.

Детальніше про правила скорочення і їх принципи:

http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977715.

Хто змінює причину непрацездатності на пов’язану із виробництвом?

Незалежно від обставин набуття хвороби або отримання травми, пацієнту відкриється е-лікарняний з причини «Тимчасова непрацездатність з хвороби або травми, що не пов’язані з нещасним випадком на виробництві». Однак, якщо випадок стався внаслідок професійної діяльності працівника, одночасно буде розпочато процедуру розслідування. Участь в розслідуванні беруть, зокрема, представники Фонду соціального страхування України – якщо під час розслідування зв’язок з виробництвом буде підтверджено, вони оновлять причину непрацездатності в електронному лікарняному. Для цього роботодавцям не потрібно додатково звертатись до Фонду – лікарі ФССУ внесуть зміни самостійно.

Чи можуть паперові лікарняні видаватись як продовження е-лікарняних?

З першого жовтня усі заклади охорони здоров’я перейшли на створення медичних висновків замість видачі паперових лікарняних. Однак існують чотири виключення, у разі яких пацієнту видадуть паперовий листок непрацездатності:

● технічні помилки, які призвели до неможливості формування е-лікарняного, та які не було усунуто упродовж 7 днів;

● помилки при створенні медичного висновку та спливу строку (7 днів), протягом якого лікар мав можливість внести зміни;

● продовження лікарняних, які було видано на папері до 01.10.2021;

● а також у разі всиновлення новонародженої дитини.

У перших двох із наведених випадків паперовий лікарняний можуть видати як продовження електронного. Такі лікарняні складають один страховий випадок та оплачуються за загальними правилами. При цьому в паперовому лікарняному, виданому на продовження, обов’язково має бути наведено номер електронного листка непрацездатності.

Як з’ясувати, коли оплатять е-лікарняний?

Це можна зробити онлайн – інформація про стан фінансування лікарняних і декретних допомог щоденно оновлюється у телеграм-каналі https://t.me/socialfund. Перші п’ять днів страхового випадку оплатить роботодавець, а решту аж до одужання фінансує Фонд соціального страхування України (за винятком допомог по вагітності та пологах і по догляду за хворими дітьми – вони оплачуються за кошти ФССУ з першого дня). Щоб дізнатись дату фінансування, потрібно знати точну дату подання роботодавцем заяви-розрахунку за е-лікарняним – не втрачайте зв’язок і цікавтесь станом оформлення заяви. Уточнити дату можна також у відділенні Фонду, для цього у кожному обласному управлінні створено окремі гарячі лінії: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/968493.

Фонд соціального страхування інформує

Про дотримання законодавства з питань охорони праці під час  експлуатації водогрійних котлів в закладах освіти та охорони здоровя

 

       Головною метою державної політики України в галузі охорони праці є попередження порушень чинних  законодавчих актів з питань з охорони праці, спрямованих на збереження життя, здоров’я і працездатності людини у процесі трудової діяльності, а також під час опалювального сезону  закладах освіти та охорони здоров’я де з’являється висока ймовірність виникнення нещасних випадків, аварій, пожеж, вибухів у тому числі під час експлуатації котлів, причинами яких є недотримання вимог безпеки з питань охорони праці.

Основними причинами аварій під час експлуатації водогрійних котлів є:

  • різке зниження рівня води внаслідок порушення герметичності системи;
  •  порушення водного режиму, зокрема утворення накипу;
  •  перевищення робочого тиску через несправність запобіжних та контрольно-вимірювальних приладів;
  •  зниження механічної міцності котлів внаслідок корозії металу;
  •  порушення правил експлуатації та режимів роботи котлів;
  •  допуск до роботи не кваліфікованих працівників, які не пройшли відповідне навчання та перевірки знань;
  •  експлуатація котелень в підвальних приміщеннях.

      Розпочався новий опалювальний сезон, тому начальникам районних відділів освіти, керівникам закладів освіти та охорони здоров’я для уникнення аварійних ситуацій і нещасних випадків під час експлуатації котелень перед початком опалювального сезону необхідно:

-  привести устаткування котельних, бойлерних,  електрогосподарства у відповідність з вимогами нормативно-правових актів з охорони праці;

-  призначити наказом осіб відповідальних за електрогосподарство та за безпечну експлуатацію котлів;

 -  не допускати до експлуатації устаткування підвищеної небезпеки працівників, які не пройшли навчання та перевірку знань з питань охорони праці, медогляди, не мають посвідчень про професійну підготовку відповідно до вимог нормативно-правових актів;

-  не допускати до експлуатації  водогрійні котли, яким не проведено у встановлені терміни технічне опосвідчення та експертне обстеження спеціалізованими організаціями;

-  отримати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, згідно  Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. №1107 із змінами від 03.02.2021р. №77;                                                                                

 укласти договори на технічне обслуговування котелень зі спеціалізованими організаціями, які мають дозвіл на виконання таких робіт;

-   мати в наявності ремонтні та експлуатаційні журнали та паспорти на котли;

-   розробити інструкції, технологічні карти розгалуження трубопроводів, запірної арматури та ознайомити з ними персонал, який обслуговує котли;

-   забезпечити резервне електро- та водопостачання та працездатність автоматики безпеки;

-   оснастити котли запобіжними клапанами, манометрами, термометрами.

 

          Анатолій  Дзіговський                                                                                                                   Страховий експерт з охорони праці

Гайворонського відділення ФСС

України в Кіровоградській області


Лікарняні не підлягають оплаті під час відсторонення від роботи через відмову від вакцинації

05.11.2021

Допомоги за лікарняними листками не надаються працівникам, яких було відсторонено від роботи через відмову або ухилення від обов’язкового профілактичного щеплення проти гострої респіраторної хвороби COVID-19. Виплата не здійснюється за ті дні тимчасової непрацездатності, які збігаються з днями відсторонення від виконання обов’язків.

Зверніть увагу, відсторонення від роботи працівників, для яких визначена обов’язковість щеплень проти СOVID-19, однак які відмовились від вакцинації, покликане убезпечити їх колег, відвідувачів, учнів, вихованців, студентів та інших від ризику інфікування та подальшого поширення коронавірусу SARS-CoV-2. Відмова від щеплень за відсутності абсолютних протипоказань наражає на небезпеку оточуючих.

Допомоги по тимчасовій втраті працездатності у вказаному випадку не фінансуються, оскільки відповідно до законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування покликані компенсувати заробіток застрахованої особи, втрачений нею за час лікування. У разі відсторонення від роботи з припиненням виплати заробітної плати працівника, який не дотримується вимог щодо обов’язкової вакцинації проти COVID-19, факт втрати заробітку через хворобу або травму в такий період відсутній.

Нагадаємо, перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов'язковим профілактичним щепленням, визначено наказом МОЗ від 04.10.2021 № 2153. Так, на період дії карантину обов'язковим профілактичним щепленням від COVID-19 підлягають працівники:

1) центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів;

2) місцевих державних адміністрацій та їх структурних підрозділів;

3) закладів вищої, післядипломної, фахової передвищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої, у тому числі спеціальних, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форми власності.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.10.2021 № 1096, з 08 листопада керівники державних органів (державної служби), підприємств, установ та організацій мають забезпечити відсторонення від роботи працівників, щодо яких визначена обов’язковість профілактичних щеплень проти СOVID-19, і які відмовились або ухиляються від їх проведення. Виключенням є особи, які мають абсолютні протипоказання до проведення такого щеплення та надали відповідний медичний висновок.

Вакцини проти COVID-19 критично важливі для стримування пандемії у поєднанні з ефективним тестуванням та застережними заходами, що вже застосовуються. Вакцини, схвалені для використання ВООЗ, пройшли суворі тести та клінічні випробування, аби показати, що вони безпечні та ефективні в подоланні пандемії.

.

 


Фонд профінансує декретну допомогу, незважаючи на відсторонення від роботи через відмову від вакцинації

 

 

Фонд соціального страхування України здійснить фінансування допомоги по вагітності та пологах незалежно від того, чи було застраховану особу відсторонено від роботи через відмову від обов’язкового профілактичного щеплення проти гострої респіраторної хвороби COVID-19.

Нагадаємо, допомоги по тимчасовій втраті працездатності не надаються працівникам, яких було відсторонено від роботи через відмову або ухилення від вакцинації проти COVID-19. Виплати не здійснюються, оскільки в період відсторонення від роботи з припиненням виплати заробітної плати факт втрати заробітку через хворобу або травму відсутній. Деталі: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/978202.

Однак допомоги по вагітності та пологах є окремим видом матеріального забезпечення та надаються за кошти ФССУ за весь час перебування жінки у декретній відпустці. Право на таку відпустку настає з 30 тижнів вагітності попри перебування у відпустках інших видів, зокрема без збереження заробітної плати. Тож у разі формування е-лікарняного по вагітності та пологах, застрахована особа набуває права на декретну відпустку та відповідну допомогу за рахунок коштів Фонду соціального страхування України незалежно від того, чи було її відсторонено.

Зверніть увагу, Всесвітня організація охорони здоров’я зазначає, що вагітні жінки мають більш високий ризик тяжкого захворювання на COVID-19. Об'єднаний комітет з вакцинації та імунізації (JCVI) рекомендує вагітним введення вакцини Pfizer або Moderna.

Тривалість декретної відпустки, яка фінансується ФССУ, зазвичай складає 126 календарних днів (70 днів до пологів  і 56 днів після пологів). Середній розмір допомоги від Фонду за кожен день перебування у такій відпустці за підсумками 10 місяців 2021 року склав 333 гривні. Нагадаємо, у жовтні потреба у видатках Фонду на лікарняні, декретні і страхові виплати перевищила надходження на понад 2,1 мільярда гривень. Це призводить до затримок у фінансуванні матеріального забезпечення, однак усі допомоги виплачуються Фондом у повному обсязі. Докладніше: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/978253. Слідкувати за станом виплат декретних допомог можна онлайн: https://t.me/socialfund.

Довідково. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.10.2021 № 1096, з 08 листопада керівники державних органів (державної служби), підприємств, установ та організацій мають забезпечити відсторонення від роботи працівників, щодо яких визначена обов’язковість профілактичних щеплень проти СOVID-19, і які відмовились або ухиляються від їх проведення. Виключенням є особи, які мають абсолютні протипоказання до проведення такого щеплення та надали відповідний медичний висновок.

Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов'язковим профілактичним щепленням, визначено наказом МОЗ від 04.10.2021 № 2153. Так, на період дії карантину обов'язковим профілактичним щепленням від COVID-19 підлягають працівники:

▪ центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів;

▪ місцевих державних адміністрацій та їх структурних підрозділів;

▪ закладів вищої, післядипломної, фахової передвищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої, у тому числі спеціальних, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форми власності.

Наказом МОЗ від 01.11.2021 № 2393 (набуває чинності 09 грудня) до цього переліку було також додано співробітників:

▪ підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади;

▪ установ і закладів, що надають соціальні послуги, закладів соціального захисту для дітей, реабілітаційних закладів;

▪ підприємств, установ та організацій, включених до Переліку об’єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 № 83. Про це інформує пресслужба виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України.

 


Порядок отримання матеріального

 

забезпечення від Фонду

1. Про створений е-лікарняний працівнику необхідно повідомити свого роботодавця будь-яким зручним обом способом (наприклад, телефоном). Якщо застрахованій особі видали паперовий листок непрацездатності, його потрібно передати до уповноваженої особи на підприємстві (кадровика, табельника або бухгалтера). Це необхідно зробити не пізніше ніж упродовж 12 місяців після отримання лікарняного листка. 

Детальніше про алгоритм дій працівника, якому відкрили е-лікарняний

 Можливі помилки при формуванні е-лікарняних і їх вирішення

2. Е-лікарняний або паперовий листок передають на розгляд Комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства, установи, організації (приймається рішення щодо надання матеріального забезпечення). Електронний документ роздруковувати не обов’язково. Строк розгляду документів і прийняття рішення – 10 календарних днів з дати видачі е-лікарняного (датою видачі вважається восьмий день після дати закриття е-лікарняного, а для лікарняних по вагітності та пологах – восьмий день з дати відкриття). А для паперових лікарняних – 10 календарних днів після отримання листка непрацездатності від працівника. 

3. Бухгалтерія страхувальника розраховує суму матеріального забезпечення та оформляє заяву-розрахунок для отримання фінансування від Фонду. Страхувальник подає заяву-розрахунок до Фонду упродовж не більш ніж 5 робочих днів. Ми радимо подавати заяви-розрахунки в електронному вигляді за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення (зверніть увагу, заяву-розрахунок не можна подати через відповідний інтерфейс на вебпорталі Пенсійного фонду, наразі він не має функціональної реалізації).

 

     

Як роботодавцю подати заяву-розрахунок за е-лікарняним

4. Саме від дати отримання Фондом заяви-розрахунку залежить дата фінансування допомоги. Аби слідкувати за станом фінансування онлайн, працівники мають дізнатись точну дату прийняття до фінансування заяви-розрахунку за своїм лікарняним. Це можна зробити безпосередньо в роботодавця, або у відділенні Фонду, де його зареєстровано. Контакти у розрізі регіонів (необхідно назвати свій ідентифікаційний код). 

5. Знаючи дату отримання Фондом заяви-розрахунку, працівники можуть слідкувати за станом фінансування свого лікарняного листка у цьому телеграм-каналі ФССУ: https://t.me/socialfund.

6. Інформація щодо стану фінансування оновлюється в телеграм-каналі за тегом фінансування_оперативно. Після здійснення фінансування знадобиться декілька банківських днів, доки кошти надійдуть на рахунок роботодавця – ця інформація відобразиться за тегом фінансування_страхувальників у розрізі регіонів.

7. Роботодавець виплачує допомогу застрахованій особі у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати, або одразу після надходження коштів від Фонду.

 

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь